می 10, 2024
مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

چت آنلاین با مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

در این مطلب از سایت متخصص ارتوپدی اطلاعات تماس و آدرس مرکز حرکات اصلاحی تن آسا در شیراز مشاهده می فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

اولین مرکز تخصصی حرکات اصلاحی در شيراز زير نظر كادر پزشكي ورزشي و متخصصين حركات اصلاحی

خدمات مرکز حرکات اصلاحی تن آسا :

    • ارئه دهنده كليه خدمات تخصصی حركات اصلاحی و زيبایی قامت با رويكرد جامع
    • اصلاح صافی بيش از حد كف پا چرخش مچ زانو (بيرون زدگی قوزک مچ پا) و اصلاح زانو ضربدری،زانو پرانتزی،زانو عقب رفته
    • اصلاح سر به جلو، شانه ی افتاده و شانه ی گرد
    • بر طرف نمودن گودی پا، درمان صافی بيش از حد کف پا
    • قوس های ستون فقرات ،  اصلاح اسكوليوز و يا انحراف جانبی ستون فقرات
    •  اصلاح قوسهاي كمر ، گودي كمر ، قوز (كيفوز)
  • اصلاح عدم قرينگي بالا و پايين بودن شانه ها ،كتف ها و لگن در دو سمت
  • ارائه پروتکل های تمرینی ویژه برای ورزشکاران آسیب دیده
  • تمرينات افزایش قد
  • اصلاح نقص سيستم حركتي در تمام بدن به صورت هم زمان
  •  ورزش های مناسب کودکان و نوجوانان چاق

درمان ناهنجاری های :

ناهنجاری های گردن و کتف : کج گردنی – سر به جلو – صاف شدن گردن (از بین رفتن قوس گردنی) – شانه های نابرابر – کتف بالدار
ناهنجاری های اندام فوقانی : ناهنجاری های آرنج – ناهنجاری های دست – کایفوزیس / قوز پشتی – لوردوزیسگودیکمر – پشت صاف – پشت تابدار / اسکلیوزانحراف جانبی ستون فقرات – کج پشتی – سندروم متقاطع تحتانی – انحراف جانبی لگن
ناهنجاری های اندام تحتانی :  زانو ضربدری /  پای ضربدری – زانو پرانتزی /  پای پرانتزی – زانو عقب رفته – پیچش داخلی و خارجی درشت نی – کف پای صاف – کف پای گود – شست کج – انگشت چکشی – سندروم بد راستایی

اطلاعات تماس مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

آدرس: شیراز، ایمان شمالی، جنب بانک صادرات، ساختمان مجد، طبقه 2

شماره تماس: 0713630282609120885589

وب سایت: www.hetanasa.ir
اینستاگرام: Clinic.tanasa

اینستاگرام مرکز حرکات اصلاحی تن آسا : markaz.harekat_eslahi_tan_asa


كف پای صاف
يكي از شايع ترين مشكلات مربوط به پا كه اكثر افراد با ان مواجع هستند مخصوصا كودكان و گاهي بدون اينكه از اين مشكل اگاه باشند سالها به ان زندگي ميكنند كف پاي صاف است.
در هنگام عدم تحمل وزن پا در وضعيت اينورژن قرار ميگيرد .در هنگام تحمل وزن كامل مفاصل قسمت عقب پا در وضعيت اورژن قرار دارد .اورژن را ميتوان از والگوس پاشنها ،كاهش ارتفاع قوس گف پا و چرخش داخلي در ساق پا متوجه شد .كاهش ارتفاع قوس طولي داخل كف پا را كف پاي صاف ميگويند .(مانند شكل بالا) به عبارت ديگر افتادگي ،اقتادگي قوسهاي داخلي و عرضي همراه با چرخش خارچي مچ پا بدون خميدگي كف پا را كف پاي صاف ميگويند.
بر استي شدت تغير شكل ،ميزان كاهش ارتفاع قرس طولي داخل پا متفاوت است .قرس طولي داخل كف پا قادر است نيروهاي وارد شده از طريق زمين را به طور قابل توجهي كاهش دهد.استحكام و انعطاف پذيري بالااز ويژگي هاي اين قوس مي باشد .اين قوس نيرهاي وارد شده از طرف زمين را دفع ميكند و با انعطاف پذيري مناسب ،خود را با سطوح مختلف وفق مي دهد،اما در افرادي كه دچار كف پاي صاف هستند،تمام اين نيرو ها به دليل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال ميشود .لازم به ذكر است كه نيروهاي وارد شده در تمام فقط كف پا به طور يكسان پخش نميشود و در سه جهت تقسيم مي شوند.جهت نيرو به سمت جلو ر داخل (به طرف شست ها)به سمت جلو و خارج (به طرف انگشت كوچك )و به سمت عقب (به طرف پاشنه)مي باشد ،پاشنه ،انگشت شست و انگشت كوچك ،به ترتيب بيشترين وزن را تحمل ميكند .خدماتي كه در كلينيك حركات اصلاحي تن آسا انجام ميشه تا صافي كف پا از بين برود ميتوان مقداري به تمرينات زير اشاره كرد .
عوامل استخواني،رباطهاي حمايت كننده ،نيام كف پاي،عضلات اينترينسيك و عضلات اكسنتريك كه موجب ثبات قوس طولي ميشود.

علائم و عوارض

  • كاهش يا از بين رفتن قوس طولي داخل پا
  • درد
  • خستگي زود رس و عدم استقامت كافي
  • پهن شدن پا
  • استهلاك سريع كفش و …

مرکز حرکات اصلاحی تن آسا


چرخش مچ پا يا پرونیشن پا چیست؟
پرونیشن گاهی صافی پا، صافی پای انعطاف پذیر یا اور پرونیشن نیز گفته می شود.
تمام این کلمات به چرخش مچ پای کودک به سمت داخل اشاره دارند.
هنگامی که کودک بدون کفش ایستاده تشخیص پرونیشن ساده است.
به این صورت که انحنای طبیعی کف پای کودک کاهش یافته یا هیچ انحنایی وجود ندارد.
اگرچه در نگاه اول مشکل ناشی از پا به نظر می رشد اما در واقع منشا آن پاشنه پا است.
استخوان پاشنه در کودکان مبتلا به پرونیشن به سمت داخل چرخیده است.
بنابراین بیشترین وزن کودک بر داخل پاها اعمال شده و هنگام راه رفتن یا ایستادن پای کودک ناخودآگاه به سمت داخل قرار می گیرد.

پرونیشن در پای کودک به چه علت است؟
این مسئله تنها یک دلیل ندارد. اما در مورد کودکانی با توده عضلانی کم، عدم انعطاف لیگامان ها علت اصلی آن است. لیگامنت ها فیبر های منعطفی هستند که مفاصل یا غضروف ها را به یکدیگر مرتبط می سازند. عملکرد لیگامنت ها ممانعت از جابجایی بیش از حد مفصل و استخوان ها هنگام حرکت است. بنابراین در صورت شل بودن لیگامان ها، مچ پا هنگام راه رفتن از زاویه طبیعی خارج و به سمت داخل انحنا پیدا می کند.


زانو پرانتزي يا پاي كماني
نوعي اختلال در مفصل زانو است كه در ان كنديل هاي داخلي ران از يك ديگر دور ميشوند و در نتيجه زانو ها از هم فاصله زيادي ميگيرند
و قوزك هاي داخلي به هم نزديك ميشوند به شكل بالا توجه كنيد،تمام بچها در هنگام تولد و دوران كودكي،زانو پرانتزي دارند كه به تدريج با رشد پاها از وضعيت پرانتزي به ضربدري تغير شكل ميدهد ،توجه لازم به ذكر است كه منظور از تغير شكل از زانو پرانتزي به صربدري ايجاد ناهنجاري نيست .اين عارضه ميتواند وضعيتي و يا ساختاري باشد .
كلينيك حركات اصلاحي در نظر دارد به صورتي تخصصي  با تمرينات جامع مخصوص هر فرد اين مشكلات را در مدت زمان مشخص شده بعد از معاينه به صورت تضميني رفع نمياد
دلايل ايجاد زانو پرانتزي
١.زمينه ارثي٢.تغير وضعيت كنديل داخلي ٣.زود راه افتادن كودكان ٤انحراف كشكك به سمت داخل و…
علائم و عوارض زانو پرانتزي
١.راه رفتن غير طبيعي ٢.كاهش ارتفاع پايين تنه و كوتاهي قد ٣.ارتروز زود رس زانو ٤.افزايش اسيب پذيري زانو و مفصل

زانو عقب رفته (ژنو ركورواتوم )
يكي ديگر از تغير شكل هاي زانو است كه در ان زانو عقب تر از وضعيت طبيعي قرار ميگيرد (مطابق شكل)به عبارت ديگر زماني كه زانو ها در راستاي ران و ساق قرار نگيرند و متمايل به عقب باشند ،فرد مبتلا به زانوي عقب رفته ميباشد ،در اين ناهنجاري ،زانو با دامنه بيش تر از حد طبيعي باز ميشود كه اين عمل غير طبيعي است ،به اين عمل هايپر اكستنشن زانو نيز گفته ميشود
دلايل بروز زانو عقب رفته
١.ضعف عضله چهار سر ران ٢.كوتاهي عضله چهار سر ران ٣.ضعف عضلات پشت ران ٤.ضعف و كشيديگي عضله دوقلو و نعلي…
عوارض ناشي از تغير شكل زانو عقب رفته
١.ارتروز زودرس٢.درد٣.تغير در راستاي ستون فقرلت٤.تغير الگوي راه رفتن …

لوردوز یا گودی کمر:

قوس ستون فقرات کمری به جلو است .شکم به جلو امده و باسن به عقب میرود.
شایع ترین علت گودی کمر:

  • ضعف عضلات شکم وکمر
  • بزرگ شدن شکم موجب میشود مهره های کمری بر اثر وزن آن به جلو بیایند.
  • به هر علتی که فرد نتواند مفصل ران خود را کاملا صاف کند در هنگام ایستادن لگن مجبور میشود به سمت جلو بچرخد و با چرخش لگن به جلو لوردوز کمر بیشتر میشود.
  • بیماری های عصبی یا عضلانی مانند دیستروفی های عضلانی یا پولیومیلیت
  • کیفوز مهره های کمری باعث میشود فرد برای حفظ تعادل خود لوردوز کمری را زیاد كند.

پاسچر آنالايزر :
ساختار قامتی یکی از مهم ترین موضوعات مهم در ورزش و سلامت است. ناهنجاری های ساختار قامتی علاوه بر این که سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرار داده، بر عملکرد ورزشی افراد نیز تاثیر زیادی دارد. وجود ناهنجاری در قامت موجب بروز بیماریها و جلوگیری از زندگی سالم می شود. به عنوان نمونه وقتی صحبت از درد مفاصل می شود، شاید اصلا وضعیت صحیح بدن و ناهنجاری قامتی به ذهن ما خطور نکند، اما عدم قرار گرفتن اسکلت و ساختار قامتی بدن در وضعیت های صحیح آن موجب بروز ناهنجاری قامتی و ایجاد درد در مفاصل می شود. از طرفی داشتن ساختار قامتی مناسب موجب بهبود اجرای حرکتی افراد در ورزش می شود. پس سنجش و مطالعه ساختار قامت افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. برای سنجش ساختار قامت افراد روش های میدانی زیادی وجود دارد، ولی اکثر این روش ها از دقت مناسب برخوردار نبوده و یا روش های سنجش پیچیده ای دارند. از این رو فراهم اوردن ابزار مناسب جهت سنجش دقیق و اسان این فاکتور ضروری می باشد.
دستگاه انالیز ساختار قامتی جهت سنجش و ارزیابی انحرافات اسکلتی بدن از جمله شانه ها، گردن، لوردوزیس، انحرافات پا و… ساخته شده است. به کمک این دستگاه می توان با تشخبص به موقع، درمان را تجویز کرد. دقت این دستگاه یک درجه می باشد و دستگاه قابلیت بازیابی نتایج و مقایسه ازمایشهای قبلی را دارد. انحرافات قامتی ممکن است در اثر عدم توازن عضلانی و ضعف عضلات و مفاصل باشد.
روش آنالیز:
آنالیز به وسیله مشخص کردن جایگاه مفاصل و ارزیابی کامپیوتری تصاویر بروش فوتوگرامتری صورت می گیرد. نتایج در برنامه به صورت گزارش های انفرادی ارائه می شود.
این سیستم می تواند برای پایش تندرستی (چگونگی استقرار سیستم اسکلتی – عضلانی)، ارزیابی انحرافات اسکلتی بدن از جمله شانه ها، گردن، لوردوزیس، انحرافات پا و… استفاده شود.

انحراف شست (به انگلیسی: Bunion) یا هالوکس والگوس (Hallux valgus) که در فارسی به آن قوز شست پا و شصت کجی هم گویند، نوعی بدشکلی انگشت شست پا است. هالوکس والگوس یا قوز شست پدیده شایعی در انگشتان پا است و ۹۰٪ موارد آن در زنان اتفاق می‌افتد.

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند :

پوشیدن کفش های پاشنه بلند یکی از بزرگترین عوامل ایجاد درد و خستگی در پا می باشند. علاوه بر پا، زانو ها، مفصل ران، کمر و حتی گردن نیز می توانند به دنبال پوشیدن کفش های پاشنه بلند دچار آسیب شوند.

– با پوشیدن کفش های پاشنه بلند بیشتر وزن بدن به قسمت جلوی پا منتقل شده و این در حالی است که وزن باید روی قسمت جلو و عقب پا تقسیم شود، بنابراین به علت عدم توانایی تحمل وزن قسمت جلوی پا مستعد آسیب می شود.
– یکی از شایعترین آسیب هایی که در اثر این فشار زیاد به قسمت جلوی پا ایجاد می شود بیماری متاتارسالژیا است.
– در پاسخ به وزن زیاد روی قسمت جلویی پا بدن شروع به ساختن استخوان های اضافه در مفاصل انگشتان می کند که سبب ایجاد درد می شود.
– فشار زیاد به تدریج باعث ایجاد شکستگی هایی با نام شکستگی فشاری در استخوان های جلوی پا می شود.
– پا به عنوان یک جذب کننده ی شوک در زمان راه رفتن عمل می کند، با انتقال وزن به قسمت جلوی پا این نقش پا نیز از بین می رود و نیروی عکس العمل زمین به مچ، زانو، ران، کمر و … وارد می شود.
– ایجاد بدشکلی در انگشتان که شایعترین این بدشکلی ها هالوکس ولگوس نامیده می شود که در این بدشکلی انگشت شصت پا به سمت خارج منحرف می شود در کفشهای پاشنه بلندی که نوک تنگ دارند.
– کوتاه شدن تاندون آشیل که در پشت مچ پا قرار گرفته است و بروز درد مچ پا
– پیچ خوردگی مچ پا، شکستگی های پا، کاهش تعادل و خطر زمین خوردن
– کوتاه و سفت شدن عضله پا
– درد و بی ‌حسی انگشتان

نکاتی در رابطه با کودکان و پای آن ها :

والدین امروزه بیش از پیش نگران وضعیت کف پای کودکان خود هستند. از دلائل این امر شایع شدن اختلالات پاسچرال و اختلالات بدنی، عدم آگاهی رسانی دقیق در این رابطه، سودجویی افراد برای کسب منفعت در این رابطه و غیره می باشد. در این قسمت برخی از نکات مهم در رابطه با کودکان و سلامت پای آن ها بیان خواهد شد. برخی از مطالب ذیل از کتاب بیماری های پا، نوشته جولیوس فاست ترجمه نصرت الله رییسی انتشارات پیک فرهنگ می باشد.
– سن دقیقی برای راه رفتن کودکان نمی توان در نظر داشت. بیشتر کودکان در یک سالگی به راه می افتند ولی برخی از آن ها تا سه سالگی نیز راه رفتن اصولی ندارند (البته در این موارد باید با یک متخصص مشورت گردد زیرا امکان وجود برخی از مشکلات وجود دارد).
– در سال های ابتدایی که کودک به راه می افتد، نیاز به هیچ گونه کفشی وجود ندارد.در واقع گیرنده های کف پای نوزاد باید به صورت مطلوب با زمین و با سطوح مختلف ارتباط گرفته تا بتوانند زنجیره های بازتابی و زنجیره های پایداری بازتابی بدن را شکل دهند. از این رو ره رفتن روی کف چوبی، چمن، شن، خاک و غیره برای کودک می تواند کمک کننده باشد. هرچه گیرنده های عمقی کف پا بر روی سطوح مختلفی فعال شده و درگیر شوند، عملکرد زنجیره اندام تحتانی بهتر خواهد بود.
– استفاده از جوراب نیز دقیقا به مانند کفش یاعث محدود کردن گیرنده های حس عمقی کف پا می گردد. جوراب ها مانند کفش ها با بستن انگشتان و تحت فشار قرار دادن مداوم آن ها می توانند از رشد عادلی پا جلوگیری کنند.
– در یک وضعیت مطلوب، باید به کودک اجازه داده شود تا سن شش سالگی پا برهنه راه برود. این عمل شانس رشد طبیعی را به پاهای او خواهد داد و انگشتانش رشد خوبی خواهند داشت. ضمن اینکه گیرنده های حس عمقی نیز به نحو احسن رشد خواهند کرد.
– در رابطه با انتخاب کفش برای کودک، کفش باید جادار باشد. به دلیل رشد سریع کودک، باید هر ماه بررسی شود. ممکن است کفشی که در این ماه برای کودک انتخاب می گردد در ماه بعد برای وی مناسب نباشد. همچنین کفش باید کاملا منعطف باشد.
– استفاده از کفی های طبی در سنین پایین برای کودکان بسیار آسیب زاست. متاسفانه امروزه تجویز کفی طبی به یک صنعت مالی تبدیل شده و به همین دلیل خطراتی را نیز داراست. پای کودک باید تا سن هفت الی هشت سالگی اجازه رشد طبیعی خود را داشته باشد. کف پای صافی که اغلب کودکان دارند، با تکامل کودک اصلاح می گردد. اگر کفی طبی برای این افراد تجویز گردد، این کفی جلوی تکامل قدرت عضلات کف پایی را گرفته و مشکل فرد را ماندگار می کند (البته در مواردی که صافی کف پا بسیار شدید است، باید با یک متخصص مشورت گردد).
– در سنین پایین به نظر می رسد که برخی از کودکان قوس کف پا ندارند. این امر می تواند به دلیل وجود پدهای چربی در قسمت کف پایی باشد.
به کودکان خود اجازه دهید مانند سرخپوستان رفتار کنند. روی سطوح مختلف راه بروند (سطوحی که آسیب زا نباشند). الگوهای طبیعی بدن را دنبال کنند و فعال باشند.

تنیس البو – علائم و حركات اصلاحی آن :

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان یکی از شایع ترین مشکلات در آرنج است که اغلب در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می دهد. تنیس البو شایعترین علت درد آرنج است که اغلب سبب بروز درد در قسمت خارجی آرنج می شود. این بیماری یک عارضه پایدار و پیشرونده بوده و امکان بهبودی خودبخودی آن وجود ندارد. از آنجایی که این بیماری اغلب در افراد ورزشکار بخصوص افرادی که ورزش تنیس انجام می دهد شیوع بیشتری دارد با این نام شناخته می شود.

انجام فعالیت های تکراری که با حرکات مکرر آرنج و دست همراهند مهمترین عامل زمینه ای در بروز تنیس البو است. این عارضه در اثر التهاب تاندون عضلاتی که در قسمت خارجی ساعد قرار داشته و موجب حرکت مچ و انگشتان دست می شوند، رخ می دهد.
حركات اصلاحي آرنج و انجام تمرینات مخصوص آرنج موثرترین روش در درمان تنیس البو است.
در صورتی که بیمار اقدامات درمانی را انجام نداده و به فعالیت های خود ادامه دهد موجب افزایش فشار به تاندون های مرتبط شده که این امر می تواند منجر به جدا شدن کلاژن های نابالغ از یکدیگر و ایجاد یک التهاب مزمن شود. درد و التهاب در محل اپی کوندیل خارجی اصلی ترین علامت این عارضه است. درد در زیر سر استخوان رادیوس یا پایین تر از اپی کوندیل خارجی نیز در بسیاری موارد گزارش می شود. بیمار هنگامی می تواند به فعالیت های عادی خود بازگردد که علائم بیماری بهبود یافته و مشکلی در انجام حرکات مقاومتی و کششی آرنج نداشته باشد.
شروع فعالیت های روزمره ورزشی مانند تنیس منوط به کاهش درد سایر علائم بیماری است.

علائم تنیس البو :
شروع درد در اثر این بیماری اغلب تدریجی بوده و با پیشرفت بیماری تشدید می شود.
در مراحل اولیه، درد آرنج هنگام فعالیت و علائمی از قبیل تحریک، التهاب، درد و ضعف آرنج دیده می شود. فعالیت های تکراری سبب تشدید درد آرنج می شود.
در مرحله بعدی انجام فعالیت سبب تشدید درد شده و پس از فعالیت نیز درد وجود دارد. در این مرحله قسمت خارجی مفصل گرم و ملتهب شده و نسبت به لمس حساس می شود. درد سبب کاهش فعالیت و محدودیت حرکات آرنج شده و تا ساعد و مچ دست نیز منتشر می شود. در برخی موارد درد به سمت شانه و قسمت پروگزیمال نیز انتشار می یابد.
در مراحل پیشرفته تر درد به طور مزمن وجود داشتهداده و حرکات فرد دردناک و دچار اختلال می شود. انجام فعالیت در این شرایط سبب تشدید درد، ناراحتی و عوارض بیماری می شود. اختلال در حرکات طبیعی مچ دست و آرنج در تمام مراحل دیده می شود.

اسکولیوز چیست ؟
اسکولیوز عبارت است از انحراف طرفی ستون مهره ها، به نحوی که زاویه شوکی مهره ها به سمت تقعر و بدنه مهره ها به سمت تحدب چرخش پیدا می کند. به عبارت دیگر هنگامی که از روبرو به ستون مهره ها نگاه می کنیم ستون مهره مستقیم و در امتداد یک خط عمودی صاف می باشد.
هر گاه این خط صاف دچار خمیدگی گردد در نگاه از روبرو دیگر ستون مهره بصورت یک امتداد مستقیم دیده نمی شود و به یک یا هر دو سمت دچار خمیدگی می شود که به این امر اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون مهره می گوئیم.
ایجاد اسکولیوز یک روند تدریجی دارد. اسکولیوز معمولاً درست قبل یا در خلال بلوغ مورد توجه قرار می گیرد. زمانی که جهش رشدی در فرد ایجاد شده است. بروز اسکولیوز در خانم ها شایع تر از آقایان می باشد. در موارد کمی اسکولیوز در دوره نوزادی تشخیص داده می شود و لذا درمان زودتر شروع می گردد.

انواع اسکولیوز
تقسیم بندی اسکولیوز بر اساس مادرزادی و یا اکتسابی بودن به شرح زیر است:
۱- مادرزادی : فرد به هنگام تولد، دارای ناهنجاری مهره ای بوده و ستون فقرات وی انحراف جانبی دارد.
۲- اکتسابی : به انواعی از اسکولیوز اطلاق می شود که فرد در طول دوران زندگی تحت تأثیر عوامل مختلف به آن دچار می شود.

عوارض اسکولیوز

  • درد
  • اختلال در عملکرد سیستم قلبی – ریوی
  • اختلالات عصبی
  • اختلال در راه رفتن
  • کاهش تحرک ستون فقرات

علائم و نشانه ها

  • در شروع بیماری اغلب اسکولیوز درد ندارد و می تواند تشخیص آن مشکل باشد.
  • قرار نداشتن شانه ها یا دو سمت لگن در یک سطح مثلاً یک شانه بالاتر از شانه دیگر باشد.
  • وجود داشتن یک حالت برجستگی یا کوهان در یک سمت ستون مهره در قسمت پشت
  • ضعف عضلات یک سمت ستون مهره که در معاینه بصورت تحلیل رفتن عضلات یک سمت ستون مهره خود را نشان می دهد.
  • کمردرد مزمن
  • افتادگی شانه ها
  • خوابیدن روی یک سمت در هنگام دراز کشیدن به پشت در اثر چرخش به یک سمت ستون مهره.

تشخیص

  • بررسی شرح حال که در بالا اشاره شد
  • معاینه ستون مهره توسط متخصصين حركات اصلاحي برای بررسی انحناء آن که آیا اسکولیوز کمر وجود دارد یا اسکولیوز در ناحیه قفسه سینه وجود دارد.
  • در معاینه پزشک از شما می خواهد تا به جلو خم شوید ( مثل حالت رکوع ) و وی در این حالت انحراف ستون مهره شما را به یک سمت بررسی می کند.
  • انجام رادیوگرافی ستون مهره برای بررسی دقیق تر وجود یا عدم وجود اسکولیوز. در صورت وجود اسکولیوز پزشک از روی عکس رادیوگرافی می تواند میزان اسکولیوز و درجه  آن را اندازه گیری کند.

اصلاح وضعیت اسکولیوز

 

در این فرد، پس از یک دوره تخصصی حرکات اصلاحی ویژه اسکولیوز، تغییرات زیر مشاهده شد

  • اصلاح چرخش مهره های کمری خصوصا مهره چهارم و پنجم. همانطور که مشخص است، چرخش زواید خاری مهره ها قبل و پس از تمرین نمایان است.
  • شیب راس قوس توراکولومبار که تقریبا به وضعیت طبیعی نزدیک تر شده است.
  • بهبود زاویه کلی قوس به طوری که به خط وسط نزدیک تر شده است.
  • بهبود وضعیت کامپرشن مهره ها و فاصله بین مهره ای
  • در عکس های خلفی، بهیود چروک قوس مقعر لومبار
  • بهبود وضعیت هایک سمت راست لگن
  • بهبود الایمنت لگن در صفحات مختلف
  • بهبود شکل قوس

تکست نک  text neck
اگر مانند اکثریت مردم باشید، احتمالا زمان زیادی را صرف کار با تلفن همراهتان می کنید، با دوستانتان ارتباط برقرار می کنید و یا جلسات مهمی را از طریق تلفن همراه تنظیم می کنید. متاسفانه استفاده زیاد از تلفن همراه گردن را در معرض خطر بدفرمی قرار می دهد و باعث بروز درد گردن و شرایطی به نام تکست نک می شود.

تکست نک  text neck به اصطلاح به گردن درد و بدفرمی در گرن گفته می شود که ناشی از استفاده طولانی مدت از موبایل و وسایل الکترونیک مشابه می باشد.وزن سر به طور متوسط بین 4.5 تا 5.5 کیلو گرم است، اما وقتی سر به اندازه 15 درجه به سمت جلو خم می شود، وزن آن بیشتر از 2 برابر می شود.بدتر اینکه چانه خود را به گردن نزدیک می کنند، سر را حدود 60 درجه به جلو خم کرده اند که وزن سر را خیلی بیشتر افزایش می دهد. سعی کنید سر و ستون فقرات را در حالت خنثی قرار دهید، طوری که گوش ها درست در بالای شانه ها قرار بگیرند. به این منظور تلفن همراه یا تبلت خود را کمی بالاتر و نزدیک به چشم هایتان نگه دارید تا به این ترتیب فشار وارد شده به گردن به حداقل برسد.
از جمله وضعیتهای شایع در بخش سر و گردن، عارضه سر به جلو می باشد

این وضعیت معمولا با کایفوزیس و شانه گرد در ارتباط است

افرادی که ساعتهای زیادی از رایانه و گوشی استفاده می کنند بیشتر در معرض این وضعیت قرار دارند
از عوارض همراه با سر به جلو می توان به دردهای گردن، سر و مفصل فک اشاره کرد.

مزایای EMS کدامند؟

تمرینات EMS در باشگاهها، مراکز سلامت و همچنین ورزشهای رقابتی، توانبخشی و پزشکی انجام میشود. ورزشکاران نخبه به منظور بهبود استقامت و سرعت خود، در کنار تمرینات خود به EMS نیز می پردازند. فیزیوتراپها از EMS در تشکیل عضله مفصلی و ورزشهای پشتیِ هدفمند استفاده میکنند. مربیان شخصی، باشگاهها و مراکز  بر جنبه های تناسب اندام و زیبایی از قبیل شکل دهی به بدن از طریق ایجاد عضله و کاتابولیسم چربی، تحریک متابولیسم و محکم کردن بافتهای پیوندی تمرکز میکنند. از مهمترین مزایای کار با EMSایجاد فشار و انقباضات عضلانی بدون فشار به مفاصل و تاندون هاست. همچنین به دلیل وجود مربی اختصاصی تمامی حرکات به صورت صحیح و اصلاح شده انجام میگیرد و فرد می تواند با رعایت پروتکل های بهداشتی  به صورت خصوصی تمرین کند.

MS مخفف عبارت Stimulation Muscle Electric به معنی تحریک الکتریکی عضله است. EMS از منظر فنی یک تمرین بدنی کامل با جریان بدن است. در این مفهوم، شاید آگاهی از این موضوع سودمند باشد که عضالت ما در حالت طبیعی از طریق ضربانهای الکتریکی (بیوالکترونیک) منقبض میشوند. تمرین EMS از این مفهوم بهره می برد. این اثرِ طبیعی با بکارگیری ضربان های الکتریکی خارجی قابل توجه ،تشدید می شود و بدین ترتیب میتوان به یک فعالیت اثربخش دست یافت.

چرا اثربخشی تمرین EMS بیش از تمرینات رایج با وزنه است؟ 
تمرین بدنی کامل EMS بیش از% 90 از فیبرهای عضلانی را به صورت همزمان در حین ه انقباض فعال میکند .برخالف تمرینات با وزنه های مرسوم ،EMS عضالت عمیقتر را نیز فعال میکند. این تمرین، هماهنگی درونسلولی و برونسلولی را بهبود میدهد .بنابراین تأثیر آن سریعتر و اثربخشتر از تمرین با وزنه های معمول خواهد بود.تأثیر تمرین با EMS میتواند تا 18 برابر بهتر از تمرین وزنه ای باشد.

آیا جریان محرک خطرناک است؟ عوارض جانبی ندارد؟
خیر. ورزش یا درمان به وسیله تحریک با جریان فرکانس پایین خطرناک نیست. چرا؟ عضالت ما همواره در حال کار هستند. در طول این فرآیند ،پالس های الکتریکی درونی، هر یک از حرکات را آغاز میکنند. این پالس در حین تمرین با تحریک جریانی توسط پالس اضافی خارجی تقویت میشود. بنابراین این ضربانها برای بدن نمود خارجی ندارد. بر اساس مطالعات رسمی مطلقاً هیچ عوارض جانبی، افراد ورزشکار را تهدید نمیکند .در مقابل ،چندین پدیده مثبت رخ میدهد. درمانهای الکتریکی از دهه 1950بخش شناخته شدهای از روشهای کالسیک در فیزیوتراپی بوده است

هدف ما تغییر سبک زندگی شماست

مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

اطلاعات تماس مرکز حرکات اصلاحی تن آسا

آدرس: شیراز، ایمان شمالی، جنب بانک صادرات، ساختمان مجد، طبقه 2

شماره تماس: 0713630282609120885589

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *