می 5, 2024

عمل جراحی تعویض مفصل زانو چیست و چگونه انجام میشود ؟

مفصل های پا و زانو یکی از مهمترین قسمت هایی است که توجه زیادی را به خود میطلبد. در ناحیه زانو مفصل هایی وجود دارد که در گذر زمان و یا در اثر تصادف، بیماری های مزمن و .. ممکن است دچار آسیب و درد زیادی شوند. در این مطلب با نحوه عمل جراحی تعویض مفصل زانو و مراقبت های بعد از آن بیشتر آشنا می شوید.

عمل آرتروپلاستی زانو چیست ؟

عوض کردن مفصل زانو را آرتروپلاستی زانو میگویند. این کار را متخصص ارتوپدی باید انجام دهد. در واقع عمل جراحی آرتروپلاستی زانو در زمانی انجام میشود که مفاصل زانو دچار آسیب شده باشد و بیمار درد شدیدی داشته باشد. در واقع تحت درد ناشی از این بیماری فعالیت های روزانه بیمار دچار اختلال شده و پزشک باید هر چه سریع تر بیمار را عمل کند.

نحوه جراحی تعویض مفصل زانو

در این جراحی همه یا قسمتی از بخش آسیب دیده مفصل که بیمار را درگیر کرده است با مفاصل مصنوعی جایگزین میشود.این مفصل مصنوعی میتواند فلزی یا پلاستیکی باشد. جراح باید استخوان های زانو را به گونه ای فرم دهد که توانایی نگه داشتن این مفصل را داشته باشند.

مزایای عمل تعویض مفصل زانو

هر جراحی مزایای نیز به همراه دارد. مزایای عمومی این جراحی نیز شامل :

• از بین رفتن درد در ناحیه زانو
  • تغییر شکل مفصل
  • استقلال در انجام کارهای روزمره
  • بهبود کیفیت زندگی

مراقبت های بعد از جراحی آرتروپلاستی زانو

هر عمل جراحی دوران نقاهتی دارد که با رعایت یک سری نکات کوچک میتوان این دوران را به سادگی سپری کند. مراقبت های بعد از این جراحی نیز شامل :

1. درد و تورم بعد از این جراحی بسیار طبیعی است و پزشک با تجویز مسکن این درد را از بین میبرد.
  2. بعد از این جراحی احتمال لخته شدن خون وجود دارد پس پزشک با تجویز یک سری دارو از این احتمال جلوگیری میکند.
  3. بعد از جراحی تا حد امکان زیاد از پله بالا و پایین نکنید.
  4. حتما یک صندلی با پشتی محکم و ثابت داشته باشید. استفاده از صندلی با پشتی متحرک مناسب نیست
  5. بعد از جراحی نیاز به چند جلسه فیزیوتراپی خواهید داشت. فیزیوتراپیست با تمرینات ویژه ای کارایی زانو شما را به حداکثر میرساند.
  6. طول بهبودی هر بیمار با بیمار بعدی متفاوت است اما به طور میانگین میتوان گفت بین 3 تا 6 هفته بعد از جراحی میتوانید به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید.

علت اصلی درد بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

درد ، پس از عمل جراحی آرتروپلاستی ، علل مختلفی دارد . در بیشتر موارد درد با فیزیوتراپی درمان خواهد شد. با این حال اگر درد ادامه یابد ،علل آن ممکن است زمینه‌ای باشد . به عنوان مثال آسیب ساختارهای اطراف ، مانند اعصاب و تاندون ممکن است عامل درد باشد.