آوریل 24, 2024
تعویض مفصل شانه

عمل جراحی تعویض مفصل شانه چیست و چگونه انجام می شود ؟

مفاصل در هر جای بدن میتواند دچار آسیب شود. در این صورت نیاز به تعویض مفصل خواهید داشت. این کار را پزشک متخصص ارتوپدی انجام میدهد. آرتروپلاستی شانه به دلایل مختلفی به وجود می آید که در ادامه این مطلب با آنها آشنا خواهید شود. با ما همراه شوید..

آرتروپلاستی شانه (SA) چیست ؟

جراحی تعویض مفصل شانه را میتوان یک عمل جراحی بسیار عالی برای از بین بردن درد های ناشی از عوامل محتلف در شانه دانست. این کار را چراح ارتوپدی انجام میدهد.  از اهداف اصلی انجام این جراحی این است که بتوان عملکرد شانه را به حالت عادی برگرداند و قدرت و تحرک شانه را درست کرد.

تعویض مفـصل شانه با توجه با آسیب دیدگی یغا به صورت کامل انجام میشود و با قسمت اسیب دیده را با پروتز مصنوعی جابه جا میکنند.

دلایل انجام تعویض مفصل شانه

مفصل شانه با دلایل متخلفی دچار آسیب میشود که نیاز است به تعویض قسمت آسیب دیده پرداخت. از شایع ترین دلایل این عارضه :

• آرتروز( بیماری تخریبی مفصل)
  • روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید)
  • التهاب مفصل بعد از ضربه
  • پارگی روتاتور کاف (rotator cuff
  • شکستگی های شدید

انواع تعویض مفصل شانه

این جراحی را متخصص ارتوپد انجام میدهد . انجام این جراحی روش های متلفی دارد که پش بسته به نوع و حجم آسیب برای شامل بهترین روش را پیدا میکند. انواع روش های این جراحی شامل :

• تعویض کامل مفصل شانه
  • تعویض نیمی از مفصل
  • تعویض معکوس کل مفصل

عوارض جراحی تعویض مفصل شانه

انجام هر عمل جراحی عوارضی را نیز به همراه دارد. از شایع ترین عوارض این عمل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• لق شدن مفصل مصنوعی
  • دررفتگی
  • آسیب به عروق و اعصاب شانه

عمل آرتروپلاستی شانه برای چه کسانی مناسب است ؟

عمل جراحی تعویض مـفصل شانه در زمانی انجام میشود که فرد تحت درد فراوان باشد. افرادی که نیاز به این جراحی پیدا میکنند شامل :

• افرادی که درد شدید شانه دارند. این افراد فعالیت های روزانه مانند گشتن درون کابینت، لباس پوشیدن، آرایش کردن و شست و شو را به راحتی نمیتوانند انجام دهند
  • درد ملایم تا شدید هنگام استراحت. این درد ممکن است به اندازه ای شدید باشد که مانع از خواب مناسب شبانه شود.
  • عدم حرکت و/ یا ضعف در شانه.
  • عدم موفقیت در بهبود اساسی با سایر درمانها، نظیر: دارودرمانی با داروهای ضد التهاب، تزریق کوتیزون یا فیزیوتراپی.

در لینک درج شده با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شیراز میتوانید آشنا شوید.