می 5, 2024
بیماری بلانت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

بیماری بلانت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

یکی از بیماری های زانو ، بیماری بلانت Blount’s disease به علت اختلال در صفحه رشد بالایی استخوان تیبیا یا درشت نی ایجاد می شود. در این مقاله بعد از پاسخ به سوال بیماری بلانت چیست، نحوه درمان آن را به شما توضیح خواهیم داد.

بیماری بلانت چیست؟

بیماری بلانت یکی از اختلالاتی است که در کودکان دیده می‌‌شود و بر رشد صفحات اطراف زانوی آنها تاثیرات منفی می‌گذارد. این بیماری باعث می‌‌شود که رشد صفحات اطراف یا مجاور زانو کند شود یا اینکه فرآیند استخوان سازی را متوقف کند.

انواع بیماری بلانت چیست؟

انواع این بیماری شامل:

بیماری بلانت در اطفال چگونه است؟

بین سنین تولد تا سه سالگی به وجود می‌آید.
معمولاً در هر دو پا به وجود می‌‌آید و یک اختلال دو سویه محسوب می‌شود.
اختلال ایجاد شده فقط در استخوان درشت نی (استخوان ساق پا) به وجود می‌آید.
بیماری بلانت در اطفال شایع‌تر از بیماری بلانت در نوجوانان است.

بیماری بلانت در نوجوانان چگونه است؟

این بیماری در کودکانی که ده سال به بالا سن دارند رخ می‌دهد.
احتمال آنکه فقط یک پا را درگیر کند بسیار زیاد است و به عبارتی یک اختلال یک ‌سویه محسوب می‌شود.
معمولاً اختلال ایجاد شده در هر دو استخوان درشت نی و استخوان ران (استخوان فمور) به وجود می‌آید.

علائم بیماری بلانت

مشهودترین علامت بیماری بلانت، انحنای پا در زیر زانو است.در کودکان سنین پایین، این مشکل، معمولا دردناک نیست اگرچه می‌تواند بر نحوه راه‌ رفتن اثر بگذارد. به‌مرور زمان، بیماری بلانت می‌تواند به آرتروز مفصل زانو منجر شود، و در موارد حاد، به مشکل در راه‌رفتن می‌انجامد.علاوه بر این تیبیا می‌تواند همانطور که انحنا پیدا می‌کند، بچرخد و موجب شرایطی با‌عنوان چرخش پا به داخل ‌شود.

نحوه درمان بیماری بلانت چگونه است؟

معمولاً متخصص ارتوپدی انجام عمل جراحی برای کودکان مبتلا به بیماری بلانت را پیشنهاد می‌کند. معمولا این فرآیند درمانی پس از سن دو سالگی و زمانی که پاهای کودک نمی‌‌تواند به طور خود به خود صاف شود انجام خواهد شد.

اما اگر این انحنا بدتر شود، یا در یک کودک ۴ – ۲ ساله تشخیص داده شود، بیماری بلانت می‌تواند با استفاده از آتل‌های ارتوتیک که توسط جراح ارتوپد تنظیم شده و در پای کودک قرار می‌گیرد، درمان شود.این آتل‌ها، که با نام آتل‌های KAFO (ارتوتیک زانو، مچ پا، پا) شناخته می‌شوند، از بالای ران تا نوک انگشتان پا هستند.چند مدل متفاوت آتل موجود است ولی هدف همه آنها هدایت تدریجی رشد پاها به سمت حالت صاف پاها است، به‌طوری‌که زانوها و پاها به خوبی، بدون هیچ انحنایی، تراز شوند.

نحوه درمان بیماری بلانت چگونه است؟

نحوه جراحی بیماری بلانت چگونه است؟

جراح ارتوپد به بررسی عکس برداری از زانوی بیمار می‌پردازد تا به این نتیجه برسد که آیا انجام جراحی استئوتومی ‌ضروری است یا خیر و سطح مورد نیاز برای اصلاح وضعیت ناهنجاری زانوی بیمار چقدر است. از آنجایی که بیمار برای جراحی تحت بیهوشی قرار می‌‌گیرد باید قبل از عمل از خوردن مواد غذایی و نوشیدن آب خودداری کند. در صورتی که بیمار از داروی خاصی استفاده می‌کند باید به پزشک خود اطلاع دهد و از او بپرسید که آیا لازم است روزی که قرار است جراحی انجام شود داروی مورد نظر را مصرف کند یا خیر.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *