آوریل 19, 2024
شایع ترین بیماری های ارتوپدی

شایع ترین بیماری های ارتوپدی که بهتر است آنها را بشناسیم!

اتوپدی یک علم پزشکی مرتبوط با ماهیچه‌ها، رباط‌ها و مفاصل است. از شایع ترین بیماری های ارتوپدی میتوان به دردهای مفاصل و اختلالت غضروفی اشاره کرد. انواع بیماری های ارتوپدی را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

ارتوپدی یک شاخه پزشکی است که با اصلاح ناهنجاری ها یا اختلالات عملکردی سیستم اسکلتی، به ویژه ستون فقرات و ساختار مرتبط آن، رباط‌ها و عضلات مرتبط است. شرایط زیادی وجود دارد که بر سیستم اسکلتی عضلانی بدن تأثیر می‌گذارند که نیازمند مراقبت‌های بالینی توسط یک پزشک یا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند.

علت شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی

شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی عبارت‌اند از: جراحت و یا مشکلات زانو، سر و گردن، کتف در رفته، غضروف‌های پاره شده، درد پا و فیبرومیالژیا. این موارد  تنها چند مورد از شایع‌ترین بیماری های این علم پزشکی به گفت بهترین دکتر ارتوپدی شناخته شده هستند.

علت شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی

درمان‌های زیادی برای اختلالات ارتوپدی وجود دارد. این بیماری ها در اثر عوامل زیادی از جمله: تروما اسکلتی عضلانی، صدمات ورزشی، اختلالات نخاعی و آسیب، عفونت، اختلالات مادرزادی و تومورها ایجاد می‌شوند.

شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی

بسیاری از مشکلات ارتوپدی وجود دارد که تقریباً غیرممکن است آنها را فهرست کنیم. ما در این مقاله تنها به بررسی شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی می‌پردازیم، برخی از اختلالات شرایط مشترکی دارند و شما احتمالاً یکی یا چند مورد از آنها را در طول زندگی خود تجربه خواهید کرد.

آرتریت

یکی از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی آرتریت و سایر بیماری های روماتیسمی است که باعث درد، تورم و حرکات محدود می‌شوند. آنها روی مفاصل و چینی‌جاهای اطراف بدن تأثیر می‌گذارند. آرتریت به معنای التهاب مفصل است. مفصل جایی است که دو یا چند استخوان به هم متصل می‌شوند. بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف آرتریت وجود دارد. بیماری های روماتیسمی عبارت‌اند از هر گونه بیماری که باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون ها، رباط‌ها و یا استخوان‌ها می‌شود. آرتریت مزمن یا به ندرت تغییر می‌کند و می‌تواند به آرامی پیشرفت کند و متاسفانه بسیاری از علل آرتروز ناشناخته است.

شکستگی استخوان

یکی از انواع بیماری های ارتوپدیشکستن استخوان است دراین مشکل شکستگی استخوان خط شکستگی به چند صورت ممکن است ایجاد شود شکستگی های خطی و مارپیچی که موجب درد و آزار بیمار خواهد شد پزشک ارتوپد به روش جراحی باز و بسته می تواند آن را درمان کند

خار پاشنه شایع ترین بیماری ارتوپدی

خار پاشنه پا یک برجستگی وجود دارد که خارپاشنه نامیده می شود اغلب تمام مردم این برجستگی را دارند که گاهی به علت التهاب فاشیای پلانتار خار پاشته ایجاد درد می کند زیرا خار پاشنه دقیقا در ناحیه فاشیای پلانتار است اما برخی بنابر باورهای غلط فکر می کنند علت درد از وچود خار پاشنه است

پوکی استخوان

به اختلال رشد استخوان پوکی استخوان می گویند استخوانهای انسان به طور معمول دائم در حال رشد و تخریب خود هستند اما زمانی که دچار اختلال می شوند نمی توانند به خوبی رشد کند و موجب ضعیف شدن و شکنندگی استخوان خواهد شد

پوکی استخوان

رومانتیسم مفصلی

بیماری روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خود ایمنی است که در زنان سه برابر مردان بوجود می آید و با درد و تورم درمفصل آغاز شده و درنهایت موجب تخریب مفصل می گردد این مشکل در افراد بین سنین 40 تا 60 سالگی است .

بیماری فتق دیسک

بیماری فتق دیسک به علت جابجایی دیسک بین مهره های ستون فقرات است که براثرضربات یا برداشتن اشیای سنگین به روش نادرست و یا نشستن طولانی مدت در یک نقطه ایجاد می شود بهترین روش برای درمان پاره شدگی دیسک جراحی است .

پارگی مینیسک شایع ترین بیماری ارتوپدی

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی پارگی مینیسک است. مینیسک ها بافت‌های شبیه غضروف هستند که به مراتب محکم تر از غضروف هستند. مینیسک ها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار می‌گیرند و وظیفه اصلی آنها جذب شوک‌های ضربه‌ای است که به زانو وارد می‌شود. در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین می‌رسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو به شدت به یکدیگر کوبیده می‌شوند و مینیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش می‌دهد.

بسته به اینکه شکل پارگی مینیسک زانو چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی‌ها را به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پارگی‌ها ممکن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند. در بیشتر اوقات پارگی‌های مینیسک در حین ورزش به وجود می‌آیند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *