می 3, 2024
دررفتگی مچ دست

دررفتگی و نیمه دررفتگی مچ دست چیست و چگونه درمان می شود ؟

مچ دست میتواند دچار شکستگی و حتی دررفتگی شود. دررفتگی و نیمه دررفتـگی مچ دست نیاز به درمان خواهد داشت. این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

دررفتگی و نیمه دررفتگی مچ دست چیست ؟

این دررفتـگی بیشتر به دلیل زمین خوردن روی کف دست بوجود میاید. در این وضعیت بر اثر به عقب رفتن شدید مچ دست و فشار استخوان های ردیف دیستال به لونیت (یعنی ردیفی که از استخوان زند زبرین دورترند)، لیگامان های مهمی از اطراف این استخوان پاره شده و موجب جابجا شدن استخوان میشود.

پارگی هر کدام از این رباط‌ها باعث می‌شود که یک یا دو استخوان کارپال از مکان معمول خود جا به جا شده و در نتیجه در رفتـگی مچ دست (dislocated wrist) رخ دهد.

علائم دررفتگی مچ دست چیست ؟

هر عارضه ای علائم منحصر به فردی دارد که با توجه کردن به آن می توان بیماری را تشخیص داد. علائم دررفـتگی مـچ دست شامل :

• تحریک پذیری
  • ضعف
  • تغییر رنگ یا کبودی

عوارض دررفتگی

دررفتگـی مچ دست عوارضی را به همراه دارد که اگر هر چه سریع تر به درمان آن نپردازید ممکن است بیماری های دیگری را نیز به همراه بیاورد:

• نکروز آوازکولر استخوان لونیت
  • استئوآرتریت یا آرتروز
  • فشار به عصب مدیان

نحوه درمان دررفتگی مچ دست

در رفتگی مچ دست خفیف با جا انداختن قابل درمان است. در این شیوه‌ی درمانی پزشک به آرامی به استخوان مچ دست فشار وارد میکند و آن را در جای مناسب خود میگذارد. جا انداختن استخوان در رفته به نسبت شدت در رفتگی می‌تواند درد زیادی داشته باشد. برای اینکه بیمار درد کمتری را تحمل کند، پیش از جا انداختن از بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی ‌ استفاده می‌شود.

هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از همراهتیان