می 3, 2024
عفونت استخوان

عفونت استخوان یا استئومیلیت چیست و چه علائمی دارد؟

اگر شکستگی استخوان به وجود آید امکان عفونت در آن ناحیه خیلی زیاد است. عفونت استخوان بعد از شکستگی علل مختلفی دارد که با بررسی کردن آن ها می توان از وقوع این عارضه جلوگیری کرد. با ما همراه شوید…

عفونت استخوانی بعد از شکستگی

در مواردی که فقط پوست دچار عفونت باشد درمان راحت است اما در برخی موارد که عفونت به استخوان وارد شود درمان با مشکلات خاصی روبرو می شود. به عفونـت استخوان استئومیلیت عفونی نیز گفته می شود.

دلیل سختی درمان عفونت های بعد از شکستگی از آنجا که در استخوان ها جریان خون کم است درمان نیز سخت خواهد شد. چرا که آنی بیوتیک ها و سلول های دفاعی بدن از طریق خون برای درمان و رفع عفونت اقدام خواهند کرد.

علائم استئومیلیت

به وجود آمدن هر عارضه ای در بدن با علائمی نیز همراه خواهد بود. از شایع ترین علائم این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد شدید و تندرنس Tenderness (تندرنس به معنای ایجاد درد در نقطه ای از بدن بدنبال فشار دادن آن نقطه است) بر روی استخوان عفونت کرده. بیمار به علت درد اندام را بیحرکت نگه میدارد.
  • تورم و گرم شدن اندام مبتلا
  • گاهی قرمزی پوست روی استخوان
  • تب و لرز، تهوع و استفراغ، رنگ پریدگی، افزایش تعداد نبض، بی اشتهایی و خشکی زبان (به علت کم آبی)

چه کسانی در معرض ابتلا به استئومیلیت هستند؟

افرادی که شرایط زیر را دارند امکان ابتلا به عونت استخوانی بیشتری دارند.

• شکستگی یا خونریزی در داخل استخوان
  • وجود پروتز یا پیچ و پلاک فلزی در داخل استخوان بدنبال عمل جراحی قبلی
  • عمل جراحی اخیر در استخوان
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی مانند ابتلا به ایدز، مصرف داروهای شیمی درمانی یا حاوی کورتن و یا نارساسس مزمن کلیه، کبد یا قلب
  • مصرف مواد مخدر تزریقی یا اعتیاد به الکل
  • سابقه قبلی عفونتاختلال در حس لمس پوست و بدنبال آن زخم های پوستی و سپس عفونت، بطور مثال در دیابت.

درمان عفونت های بعد از شکستگی استخوان

روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی در شیراز میتوانید این بیماری را درمان کنید. برای درمان استئومیلیت طی دو روش بیمار را تحت درمان قرار می دهند:

• خارج کردن ترشح های چرکی
  • تجویز و استفاده از آنتی بیوتیک ها