آوریل 29, 2024
دیسک گردن چیست و چگونه درمان می شود؟

دیسک گردن چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن است. فتق دیسک مهره گردن هنگامی رخ می دهد که حلقه فیبری ترک برداشته یا شکافته شود و بدین صورت به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) اجازه ی خروج دهد. در این مقاله بعد از توضیح که دیسک گردن چیست به نحوه درمان آن می پردازیم.

دیسک گردن چیست؟

بین مهره‌های گردنی که هفت عدد هستند ماده ژلاتینی وجود دارد که دیسک گردن نامیده میشود. دیسک مانند باشلی است که باعث میشود حرکت مهره‌ها روی هم به نرمی انجام شود و فشار جمجمه را روی مهره‌ها توزیع میکند. در واقع دیسک نیز نوعی مفصل است مثل سایر مفاصل بدن اما با ساختاری منحصر به فرد که برای قرارگیری مهره‌ها روی هم طراحی شده. در طول ستون فقرات، درست در پشت دیسکها کانالی وجود دارد که نخاع از داخل آب عبور میکند.

علل ایجاد دیسک در ناحیه گردن چیست؟

  • فرسایش دیسک های ستون فقرات
  • آسیب به ستون فقرات
  • تاثیر همزمان آسیب ها و فرسایش ستون فقرات

علل ایجاد دیسک در ناحیه گردن چیست؟

شایعترین علائم بیرون زدگی دیسک گردن

شایع همراه این درد، گزگز یا سوزن سوزن شدن یا سوزش پوست دست است که گاهی به صورت معکوس احساس میشود یعنی بی حسی.
علامت مهم دیگری وجود دارد که نشانه فشار زیاد و جدی روی عصب دست بوده و توجه بیشتری را می‌طلبد: ضعف در عضلات دست.

درمانهای غیر جراحی دیسک گردن چیست؟

استفاده از داروهای ضدالتهاب، ضد درد، شل کننده عضلات و برخی ویتامینها مثل ویتامین ب یک اصول درمان دارویی اولیه هستند. با استراحت و این دارو درمانی اکثر بیماران بهبود قابل توجه پیدا میکنند.

درمانهای مکمل دیگر شامل فیزیوتراپی، کایروپرکتیک، طب سوزنی، آب درمانی و برخی ورزشهاست که به صلاحدید پزشک تجویز میشوند و شاید انجام همه آنها همزمان اقدام مناسبی نبوده و بسته به شرایط فیزیکی بیمار و شدت بیرون زدگی دیسک ممکن است از یک یا چند روش برای تکمیل درمان بهره برد.

اسامی بهترین جراح دیسک در شیراز را در لینک درج شده آورده ایم.

جراحی دیسک گردن چیست؟

اگر در جراحی های مغز و اعصاب بخواهیم یک عمل را به عنوان کم دردسرترین، کم عارضه ترین و موثرترین عمل جراحی نام ببریم، جراحی دیسک گردن خواهد بود. گرچه هیچ عمل جراحی بی‌خطر نیست اما ریسک عفونت و عدم پاسخ به جراحی در این عمل بسیار کم بوده و درد مراقبت بعد از عمل دیسک گردن حداقل است.

اشتراک‌گذاری